Google Anlytics 4
In 2023 zal de het alom bekende, en door marketeers omarmde, variant “Universal Analytics” definitief uitgefaseerd worden door Google. Heb je als marketeer nog niet de overstap gemaakt naar Google Analytics 4, dan zul je een heleboel data gaan mislopen! Eigenlijk ben je al te laat als je de switch nog moet maken, maar dit jaar móet je overstappen omdat de oude Analytics variant verdwijnt.
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google’s populaire website-analyse tool en biedt een aantal verbeterde functies, waaronder verbeterde gegevensverzameling en -integratie, meer gedetailleerde rapportage en verbeterde machine learning-modellen. Dit zal marketeers helpen om beter inzicht te krijgen in hoe gebruikers hun website gebruiken en hoe ze hun marketingstrategieën kunnen aanpassen om meer conversies te behalen. Grote ontwikkeling dus, die je leven als online marketeer echt drastisch gaat veranderen.
SEO & User Experience
Zoekmachine optimalisatie (SEO) blijft een belangrijk onderdeel van online marketing en in 2023 zullen marketeers nog meer nadruk leggen op het verbeteren van de gebruikerservaring (UX) op hun websites. Dit betekent dat Google nog meer de focus zal leggen op het verminderen van laadtijden, het verbeteren van de navigatie en het aanbieden van relevante, waardevolle content aan hun doelgroep.
Recruitment & Marketing
De war for talent is in volle gang en marketeers zullen steeds meer de focus moeten leggen op recruitment i.p.v. lead generatie. Dit omvat het gebruik van social media, content marketing en employer branding om de aantrekkelijkheid van het bedrijf voor potentiële werknemers te verhogen.
Short form video
Video blijft een krachtig marketingmiddel en in 2023 zullen we waarschijnlijk nog meer korte videoclips zien die gericht zijn op social media. Dit komt omdat deze videoclips gemakkelijk te consumeren zijn en goed presteren in termen van engagement en conversie. Dit zie je vooral terug in de groei van TikTok, de toename van Instagram Reels, Youtube Shorts en video’s op LinkedIn (die doorgaans niet langer zijn dan 60 seconden).
Opkomst van AI
Artificial Intelligence (AI) zal steeds meer ingeburgerd raken in de marketing tools die we gebruiken. Marketeers zullen dus steeds vaker gebruik maken van AI-tools voor taak automatisering, data-analyse en personalisatie. Dit zal helpen om de efficiency te verhogen en de klantbeleving te verbeteren. Tot 2022 waren cookies enorm belangrijk voor marketeers. 2023 wordt hoogstwaarschijnlijk het jaar waarin cookies niet meer toegestaan zullen zijn. AI is een perfecte vervanger hiervoor.