De uitdaging
Hoe krijgen we een continue flow aan relevante leads vanuit verschillende regio’s in Europa en de rest van de wereld?
GoBright wil wereldwijd het leading platform zijn op het gebied van smart office oplossingen en software. Hiervoor is een sterke online marketing strategie nodig, maar ook een plan hoe dit realistisch te implementeren binnen de mogelijkheden van het marketing team van GoBright.
Resultaten
- 300% groei in top 10 SEO posities in 3 maanden tijd
- 180% groei in website traffic in 9 maanden tijd
- 80% groei in aantal leads: t.o.v. een jaar eerder in dezelfde periode
- 40% groei in LinkedIn volgers en meer dan 200.000 views in 9 maanden
Onze aanpak
Vanwege de onervarenheid op online marketing gebied van het marketing team van GoBright zijn we in kleine en duidelijk afgekaderde stappen aan de slag gegaan. Door het internationale karakter en de vele kansen lag het gevaar van te veel te gelijk doen constant op de loer.
Stap 1:
De klantreis in kaart brengen
We definieerden samen eerst de type klanten en brachten het aankoop proces in kaart. Hierin identificeerden we alle vragen en kansen in het aankoopproces.
Op basis van de klant typen en de aankoopprocessen konden we heel gericht bepalen welke marketingkanalen het meest effectief waren. Hierin kozen we voor SEO, Advertising en LinkedIn.
Om in te spelen op alle vragen van de type klanten en alle kansen te benutten, bedachten we samen met GoBright gerichte content thema’s en maakten we een content planning.
Om de voortgang en succes te kunnen meten, stelden we met GoBright KPI’s op. Op basis van deze KPI’s ontwikkelden we een custom data dashboard om dit bij te houden.
Stap 2:
Quick wins eerst!
Om focus te behouden startten we met 1 product; Het desk booking systeem van GoBright.
- Regio’s UK, Duitsland en Nederland
- Vanuit 1 taal (Engels)
- 1 gerichte Google Ads campagne
- Gerichte on-page SEO optimalisatie
- Gerichte SEO linkbuilding voor desk-booking pagina’s
Stap 3:
Focus op probleem i.p.v. product
Om de (potentiële) klant eerder in de customer journey te vangen zijn we aan de slag gegaan met herkenbaarheid creëren. Dit betekent meer focus op het probleem, dan op je eigen product:
- Opzetten pagina’s rondom belangrijke thema’s
- SEO on page optimaliseren
- Leadinfo inrichten voor het herkennen van bezoekers
- Herstructurering website en navigatie
- Uitdenken LinkedIn targeting plan
Stap 4:
Verbreden campagnes
Met alle successen en learnings op zak werd het tijd voor de volgende fase. De focus ligt op het verbreden van de marketing effort naar alle producten. Om dit vervolgens internationaal uit te rollen in meerdere talen.
- Website in meerdere talen SEO on-page optimaliseren
- Internationale linkbuilding
- LinkedIn campagne per internationale regio
- Engelstalig binnen Europa
- Duitstalige landen
- Nederlands talige landen
- Engelstalig buiten Europa
- Optimaliseren e-mail marketing campagnes
De groeipotentie van GoBright is enorm. Hier ligt gelijk het gevaar door op te veel punten tegelijk te focussen. Met kleine stappen blijven uitbreiden en goed de bestaande onderdelen analyseren en optimaliseren. Zo behouden we de juiste groei en kunnen we de prestaties verbeteren.