Wanneer het aankomt op het opstellen en bepalen van een social media marketingplan neigen veel bedrijven naar grote drie: Facebook, Instagram en Twitter. Het zijn top platformen om je doelgroep te bereiken, maar zonder LinkedIn is je strategie niet compleet. LinkedIn staat bekend om zijn professionaliteit, waarin Facebook, Instagram en Twitter in de meeste gevallen persoonlijk worden gebruikt.

LinkedIn kan een krachtige toevoeging zijn aan jouw lead generation strategie. Veel bedrijven maken geen gebruik van de potentie die het platform heeft. Een van de krachtige mogelijkheden die LinkedIn biedt is advertising.

5 tips bij het gebruik van LinkedIn Advertising:

  1. Breng je doelgroep in kaart
  2. Maak gebruik van de Customer Journey
  3. Maak het visueel
  4. Analyseer de data
  5. Retargeting

LinkedIn genereert 229% effectievere leads dan Facebook en Twitter.

Door Mats Vermeij

Tip 1. Je doelgroep in kaart brengen

LinkedIn kan een heel effectief middel zijn. Maar het staat ook bekend als 1 van de duurste kanalen. Helemaal ten opzichte van andere social kanalen. Je kan je doelgroep namelijk heel gericht targeten. Hiervoor is het belangrijk dat je jouw doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart brengt.
Het uitwerken van een persona helpt je hierbij. Door middel van een persona breng je de pijnpunten, doelen, interesses, beïnvloeders en actieve kanalen in kaart. Op basis hiervan wil je jouw advertenties maken om herkenbaarheid in doelen en pijnpunten te bewerkstelligen. Dit richt je vervolgens in met touchpoints van de persona in de customer journey.

Doe je dit niet, dan is de kans sterk aanwezig dat je geld weg gaat gooien, omdat de prijzen voor een klik op LinkedIn duur zijn. Zonde!

Tip 2. Maak gebruik van de Customer Journey

Nieuwe klanten ontvangen nu 25% korting!
Dit heb je vast wel eens voorbij zien komen. Het doel van deze advertentie is: de doelgroep moet klant worden. Als potentiële koper heb je hier vaak niet direct behoefte aan. Bekijk het vanuit het perspectief van je doelgroep. De doelgroep komt voor het eerst in aanmerking met jouw product. Weet niet wat je levert, waarvoor het dient, etc. Meer informatie over het oplossen van een probleem is noodzakelijk.

Het inrichten van de Customer Journey is een effectieve manier om jouw doelgroep te stimuleren tot een aankoop. Je focus ligt hier namelijk niet alleen op de conversie (aankoop), maar je warmt je doelgroep eerst op met relevante informatie. Hierdoor zullen de conversies hoger uitvallen. Lees in deze blog meer over het opstellen van een customer journey

Tip 3. Maak het visueel

Lappen teksten of een PDF lezen doet bijna niemand meer. Daarnaast is gebleken dat dit zorgt voor minder tot geen interactie. Jouw post wordt door de lezer in minder dan 1 seconde gescand. Is jouw post niet relevant of interessant genoeg om op “meer weergeven” te klikken? Dan scrollt jouw doelgroep vrolijk verder. Klinkt logisch, maar scroll eens over je eigen tijdlijn en ontdek hoe vaak je dit nog ziet!

Je wil je content visueel maken door middel van een afbeelding of video. Video is de toekomst wordt vaak gezegd. Door gebruik te maken van een korte video of een afbeelding met daarin specifieke bulletpoints genereer je tot wel 94% meer bereik!

Tip 4. Analyseer de data

Je hebt een toffe campagne ingericht. Nu is het ook belangrijk om erachter te komen of jouw doelgroep dit ook vindt. Het is namelijk van essentieel belang dat je jouw campagne ook tijdens het proces blijft optimaliseren. Dit wil je doen aan de hand van data.

Binnen LinkedIn kun je zien hoeveel impressies en klikken je hebt gegenereerd en hoeveel je betaalt voor 1000 weergaven en je klikken. Goed begin, maar je wil ook weten wat nou precies de bezoeker doet op de landingspagina waarop ze terecht komen, nadat ze hebben geklikt op de advertentie. Dit doe je door middel van een UTM code toe te voegen aan de advertentie. Hiermee wordt het gedrag inzichtelijk van de bezoeker op jouw website.

Twee scenario’s:

  1. 100 bezoekers vanuit je advertentie die gemiddeld 2 seconde op je website blijven
  2. 15 bezoekers vanuit je advertentie die gemiddeld 3 minuten op je website blijven

Scenario 2 is meer succesvol, maar hier kan je alleen achter komen als je een UTM code toevoegt aan je advertentie.
Nog even wat benchmarks vanuit LinkedIn:

  • €6-9 per klik = goed
  • 0,4% CTR (doorklik percentage) = goed

Tip 5. Retargeting

Je doelgroep terug krijgen naar je website. Dat is het uiteindelijk doel van retargeting. Door middel van KPI’s kun je erachter komen wanneer jouw doelgroep interessant is. Aan de hand hiervan kan je aan de slag met retargeting. Hierbij de drie meest effectieve mogelijkheden binnen LinkedIn:

  • Single Image
  • Video
  • Website bezoekers

Single Image

Hierbij heb je twee verschillende mogelijkheden: Mensen die interactie hebben gehad met de advertentie (social kanaal bezocht, comment, reactie of delen) of mensen die specifiek op je de link van de advertentie hebben geklikt.

Video

Hierbij heb je meerdere mogelijkheden. Het toffe van video advertising is, dat je erachter komt hoeveel procent de kijker van de video heeft bekeken. Op basis hiervan kan je een retargeting lijst opstellen. Bijvoorbeeld: minimaal 75% van de video bekeken.

Website bezoekers

Target bezoekers van je website. Hoe wil je hier zo efficiënt mogelijk mee om gaan? Je wil mensen targeten die op een specifieke landingspagina zijn geweest, bijvoorbeeld een productpagina of een bepaalde tijd op je site heeft doorgebracht. Hier kun je een doelgroep van aanmaken in LinkedIn en weer een nieuwe advertentie laten zien.

Kleine side note – je hebt een groep nodig van minimaal 300 mensen, voordat je deze doelgroep specifiek kan inzetten om te retargeten.