RAFT werkoverleg

Bij RAFT zijn we gedreven om met data de digitale ervaringen die merken bieden te optimaliseren. Een krachtige methode die wij hanteren is A/B-testen, een strategie die twee variaties van digitale content (bijvoorbeeld een webpagina, advertentie of e-mail) tegen elkaar uitzet om te ontdekken welke het beste presteert. Het doel? Datagedreven beslissingen nemen die de gebruikservaring verbeteren en de ROI in (online) marketing voor onze klanten maximaliseren.

Dubbelsteyn: "Hoe kunnen we het aantal online afspraken verhogen?"

Ralf Visser en ROI in (online) marketing Door Ralf Visser

De uitdaging voor Dubbelsteyn

Onze klant Dubbelsteyn, de vooraanstaande dealer voor BMW en MINI in Zuid-Holland, stond voor een uitdaging: het verhogen van online afspraken voor occasions. Ondanks voldoende websiteverkeer en engagement, bleven de conversies achter. De vraag die opkwam: hoe kunnen we het aantal online afspraken verhogen?

 

Aanpak en uitvoering van de A/B-test

Een diepgaande analyse van de occasionpagina’s van MINI en BMW onthulde een interessante mogelijkheid. Bezoekers waren voldoende betrokken, maar de stap naar actie (door een klik op de ‘Offerte’ knop) bleef uit. Was deze call-to-action wel zo uitnodigend als we dachten?

 

We besloten dit aan te pakken via A/B-testen, met twee nieuwe varianten van de knop: ‘Ik heb interesse’ en ‘Proefrit aanvragen’. Na een zorgvuldige testperiode van 20 dagen (ondersteund door de betrouwbaarheid van de Bayesian methode: 90%) werden de resultaten onthuld.

A/B-testen

Resultaten van de A/B-test spreken voor zich

De uitkomsten waren opmerkelijk. De ‘Ik heb interesse’-variant realiseerde een 442% hogere klikfrequentie (CTR) en ‘Proefrit aanvragen’ verbeterde de CTR met 130%. De echte overwinning kwam met de ‘Ik heb interesse’ variant, die niet alleen een explosieve stijging in CTR zag maar ook 41% meer ingevulde afspraakformulieren vergeleken met de originele ‘Offerte’ knop. De variant ‘Proefrit aanvragen’ had dit niet.

Conclusie en implementatie

Deze bevindingen benadrukken de kracht van A/B-testen in het ontdekken van gebruikersvoorkeuren en het optimaliseren van conversies. De duidelijke winnaar, ‘Ik heb interesse’, werd direct geïmplementeerd. Dit succesverhaal geeft op een mooie wijze weer hoe wij bij RAFT middels data-gedreven marketing werken aan het behalen van concrete resultaten voor onze klanten.