Mensen zijn altijd op zoek naar informatie. Dit is altijd al zo geweest en gaat in de toekomst ook niet veranderen. Wat wel veranderd zijn de kanalen waar mensen zoeken. Waar je een aantal jaar geleden nog enkel via Google zocht om snel antwoord te vinden op jouw vraag, heb je nu tal van andere kanalen om te vinden wat je zoekt.

Google is op de dag van vandaag nog steeds de meest gebruikte zoekmachine. “Alles” is ook te vinden op internet dus dat is niet heel gek. In 2017 gaf Google aan dat slecht 15% van de zoekopdrachten een nieuwe zoekopdracht is. Niet gek dat de vraag die vaak is “Hoe kan ik bovenaan in Google komen?”.

Is Google nog het juiste kanaal?

Aan het begin van het Google tijdperk, zocht je alleen simpelweg via Google. Andere manieren waren er amper. Maar met de komst van mobiel en alle social platformen is het zoekgedrag veranderd. Inmiddels is de plek waar we zoeken niet alleen via Google, maar gebruiken we ook andere kanalen, denk hierbij aan YouTube, Pinterest, Instagram, Facebook en TikTok. Daarnaast zijn er ook tal van contentvormen bijgekomen. Het is dus niet altijd meer vanzelfsprekend is dat jouw doelgroep zoekt via Google.

Na Google is YouTube de meest gebruikte zoekmachine. YouTube kan je ook perfect gebruiken voor je SEO. Bedenk zelf eens hoe vaak je YouTube hebt gebruikt voor bijvoorbeeld een instructie om iets in elkaar te zetten of te gebruiken. Zelfs in de SEO tool Ahrefs kan je de zoekvolumes opzoeken van YouTube.

Staar je niet blind op de topposities in Google, maar kijk ook eens verder

Door Mandy van Tartwijk

Hoe zoeken we vandaag de dag

Zonder dat je het zelf misschien doorhebt, gebruik je meer zoekmachines dan je denkt. Als ik op zoek ben naar een huis, dan zoek ik via Funda, inspiratie voor mijn nieuwe inrichting van mijn woonkamer via Pinterest of Google Images en een bepaald product zoek ik op in bol.com of Amazon.
Zo hebben al deze zoekmachines een eigen algoritme waarop je kan optimaliseren. Hierbij zie je dat het ook niet alleen belangrijk is om voor Google te optimaliseren.

Breng je doelgroep en de customer journey in kaart

Al deze manieren van zoeken zijn leuk, maar dat wil niet zeggen dat deze altijd relevant zijn voor jouw doelgroep. Om in kaart te brengen op welke kanalen jouw doelgroep actief is, is het belangrijk om een persona en customer journey uit te werken. Lees hier de blog over hoe je in 6 stappen de ideale customer journey kan invullen. Aan de hand hiervan kan je gaan selecteren welk kanaal in welke fase van de journey belangrijk is om zo je kanalen te optimaliseren.

Kortom: focus niet alleen om bovenaan te staan in Google. Er zijn meerdere wegen naar Rome, zo ook online. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vooral contact met ons op!