Dordrecht

De uitdaging

Hoe zorgen we dat we social content verspreiden die aanslaat en waar een gedachte achter zit?

Daarnaast optimale inzet van middelen tijden citymarketing campagnes. Te scheppen randvoorwaarden zijn: datagedreven strategie. Waarbij ook de uitwerking fundamenteel en duurzaam moet zijn.

Resultaten

  • 100% groei in social engagement binnen 4 maanden tijd
  • 86% groei in social followers in 13 maanden tijd
  • Meer dan 15 citymarketing campagnes met impact in 6 maanden tijd

Onze aanpak

Per vraagstuk hebben we samen met het team van Dordrecht Marketing & Partners een volledig maatwerk aanpak aangemeten. Alles is zo duurzaam mogelijk ingesteld zodat er langzaam maar zeker een stevig fundament ontstaat.

Stap 1:

Strategie

 

Persona’s
We definieerden samen eerst de type klanten en hun unieke kenmerken. Hier rolden 3 hoofddoelgroepen en 8 subdoelgroepen. Per doelgroep uitgewerkt wat hen uniek maakt en waar ze in geïnteresseerd zijn. Een belangrijk bouwsteen voor zowel social als campagnes.

Kanalen vaststellen
Op basis van de persona’s konden we heel gericht bepalen welke marketingkanalen het meest effectief waren. Startend met keuze voor social kanalen. Hierin kozen we voor Facebook, instagram en youtube.

Content strategie
Op basis van de doelgroepdefinities hebben we een contentstrategie opgemaakt. Persoonskenmerken hebben ervoor gezorgd dat we keuzes daarin konden maken op basis van feiten ipv op onderbuikgevoel.

KPI’s & Data
Uiteraard wordt de data en voortgang gemeten. In een verzameldashboard meten we alle KPI’s en bespreken we frequent de voortgang

 

Stap 2:

City Marketing

Om bezoekers naar de stad te trekken zijn er grote en kleine campagnes opgezet. De basis voor keuzes is gemaakt aan de opgestelde doelgroepen uit de strategie. Zo zijn er bijvoorbeeld city marketing campagnes gericht op toeristen uit heel Nederland.

Maar ook campagnes gericht op inwoners van de stad rondom een activiteit, evenement of ter promotie van een bijzondere gebeurtenis. Met meer dan 15 gevoerde campagnes is het aanbod divers, waarbij de doelgroep altijd centraal stond voor de uitwerking. Elke campagne worden er learnings gedefinieerd wat in een volgende campagne wordt meegenomen.

Gerichte aanpak

  • Doelgroep vaststellen
  • Middelen afstemmen op kanalen van de doelgroep
  • Inhoud van middelen afstemmen op behoeften van de doelgroep
  • Targeted campagnes opzetten
  • Data & dashboarding inrichten

Een greep uit de campagnebeelden

Sparren

over jouw situatie?
Neem contact op