2 soorten marketing bureaus
Al meer dan 15 jaar maak ik gebruik van Google Analytics. Universal Analytics welteverstaan. Een omgeving waar je als marketeer heel vertrouwd en intuïtief doorheen klikt. Het moment dat ik voor het eerst inlogde in Google Analytics 4 kreeg ik een kleine paniekaanval: Waar zijn al mijn vertrouwde gegevens gebleven?

Moet ik over naar GA4?

Dit was de eerste en belangrijkste vraag die ik had. Ik wil bij het oude en vertrouwde blijven! Daar weet ik de weg en voel ik mij comfortabel. Maar toen kwam halverwege 2021 dat moment. Een nieuwe site, een nieuwe analytics. Je raad het al, ik kon niet kiezen. GA4 was de enige optie.

Ruim een half jaar verder. Behoorlijk wat uren in GA4 verder. Begint er stiekem een kleine liefde voor GA4 te ontstaan. Ook vanuit ons aanbod van data & analytics. De mogelijkheden zijn namelijk veel groter en inzichten beter dan in UA. Maar mijn belangrijkste conclusie voor marketeers is wel: maak een keuze:

  1. Verdiep je in de technische aspecten van de inrichting
  2. Schakel een technische expert in

Ik wil bij het oude en vertrouwde blijven! Daar weet ik de weg en voel ik mij comfortabel

Door Roy de Kok

Het technische fundament van Google Analytics 4

Uit bovenstaande keuze komt een woord overeen: technisch. Google Analytics 4 heeft een technisch fundament en toont heel veel data op basis van het gedrag van je bezoekers. Oftewel: gebruikersinteractie, doelgroeprelevantie en events. Voor een marketeer hele waardevolle data dus!

Ik vind het zelf heel mooi en waardevol om aan de hand van definieerde persona’s ook binnen Google Analytics 4 deze doelgroepen aan te maken en zo de digitale customer journey per doelgroep inzichtelijk te maken. Dit zorgt voor een goede toetsing van je persona’s, maar natuurlijk de inzichten zijn natuurlijk ook super waardevol voor je marketingstrategie.

Om dit allemaal op de juiste manier inzichtelijk te krijgen vergt het dus een technische inrichting. Met een juiste technische inrichting krijg je als marketeer de juiste informatie gepresenteerd. Zonder die inrichting is het vooral een zoektocht naar relevante informatie. Of überhaupt informatie.

GA4 en privacy

Begin 2022 kwamen er steeds meer nieuwsitems naar buiten over de privacygevoeligheid van Google Analytics en verwerking van gegevens in strijd met de geldende Europese AVG-regels. De Autoriteit Persoonsgegevens neemt deze case zwaar op en meer en meer mensen vrezen het einde van Google Analytics in Europa. Persoonlijk denk ik hier iets anders over. Ja, de regels rondom persoonsgegevens zijn (gelukkig) flink aangescherpt met de AVG. En ja, Google zoekt vaak de grens van het toelaatbare op. Maar als het er echt op aankomt zie je vaak dat er concessies gedaan worden door alle partijen in bijvoorbeeld dienstverlening of voorwaarden. Met als resultaat dat het alsnog toegestaan is.

Deze strijd heb ik de afgelopen jaren al veel vaker gezien en dit was vaak de uitkomst. Ik maak mij dus geen zorgen over het mogelijke gebruik in de nabije toekomst. Een oer-Hollands poldermodel in Amerikaans-Europees juridisch getouwtrek als resultaat.

Zet GA4 zo snel mogelijk aan, ook al gebruik je het nog niet

Door Roy de Kok

Hoe nu verder?

Voor een nieuw account heb je dus simpelweg al geen keuze meer. Je moet GA4 installeren. Maar heb je momenteel al Universal Analytics draaien, kom dan ook in actie! Google heeft aangekondigd dat UA uitgaat. Wanneer? Een onzeker factor. Dat het uitgaat lijkt wel een feit.

Een belangrijk gegeven: de data uit Universal Analytics wordt niet meegenomen naar Google Analytics 4. Daarnaast belangrijk: beide systemen kunnen naast elkaar werken!

Conclusie: Zet GA4 dus zo snel mogelijk aan, ook al gebruik je het nog niet. Hoe eerder je start met data verzamelen, des te meer informatie heb je op het moment dat UA wel wordt uitgezet.

Wil je meer weten over beide systemen of heb je hulp nodig bij de juist inrichting. Neem dan contact met mij op!