Meer conversie in recruitment marketing

Wat was die tijd mooi. Gewoon een vacature op je website zetten en automatisch stroomden de sollicitaties binnen. Maar in een krappe of zelfs goed uitgebalanceerde arbeidsmarkt is dat niet het geval. Dus gingen we met zijn allen keihard werken aan onze aantrekkelijkheid als werkgever en werden we bekend met het fenomeen recruitment marketing. Het grote doel: ‘Meer sollicitanten op onze vacatures.’

Met een rap tempo kwamen er:

  • Werken bij websites
  • Online recruitment campagnes
  • Retargeting campagnes
  • Soms zelfs conversie optimalisatie trajecten
  • En natuurlijk velen gesprekken tussen HR en marketing

Allemaal zeer goede initiatieven om tot meer sollicitanten te komen. Ben je niet met bovenstaande opgesomde zaken bezig? Dan wordt het trouwens echt tijd.

 

De echte recruitment conversie: contact

Maar vraag je af of die keiharde ‘solliciteer direct’ knop wel echt de enige optie is die je wilt geven. Het vragen om officieel te solliciteren is namelijk nog al wat. In de gedachte van de kandidaat zijn deze zaken dan al in gang gezet:

  • Ja, ik weet het zeker. Ik ga weg bij mijn huidige baan.
  • Dit is het bedrijf waar ik me aan wil committen voor een grote gedeelte van mijn week.
  • Ik ben 100% overtuigd dat ik aan alle eisen voor deze specifieke baan voldoen.

Terwijl we eigenlijk al met kandidaten in een veel vroeger stadium willen praten. Eigenlijk al als we verwachten dat er over half jaar een functie vrij komt. Of misschien zelfs al als er een culturele match tussen de persoon en organisatie lijkt.

De kans is groot dat iemand überhaupt niet direct een zware commitment wil, maar eerst even rustig kennis wil maken met een organisatie. Langsgaan voor een goed gesprek is fijn, maar eerst gaat iemand waarschijnlijk veilig vanachter zijn telefoon of computer op onderzoek uit.

Vraag niet om een sollicitatie, maar bied alternatieven

Nicole - Recruitment Marketing Strateeg Door Nicole - Recruitment Marketing Strateeg

Maak het gat tussen website bezoek en in contact komen dus kleiner en vraag niet om een sollicitatie, maar bied alternatieven. Laten we wat leuke voorbeelden behandelen.

Laagdrempelig kennis maken

Nodig iemand uit voor een rondleiding, een kopje koffie of op de borrel. Zo komt er een vriendelijk alternatief voor de solliciteer knop op de website. En het is wellicht zelfs slim om deze conversie ook op niet- vacature pagina’s te plaatsen. Zo vang je ook de mensen die je bedrijf leuk vinden en nog niet bezig zijn met een specifieke functie.

Even chatten

Zorg voor een chatfunctie of whatsapp knop. Dat is voor iedereen een veilige manier om snel een vraag te stellen. En zodra die chat is gestart, dan ben je in contact en kun je bijvoorbeeld sturen op de suggestie hierboven. Of juist die hieronder.

Praten met een vakgenoot

Hoe specialistischer de functie, hoe allergischer zijn de kandidaten voor recruiters. Geef dus juist een kans om een gesprek aan te gaan met een vakgenoot die ook in de organisatie zit. Als engineer wil ik weten wat andere engineers vinden van de organisatie. Zo geldt dat ook voor financials, programmeurs, architecten, marketeers en nog oneindig veel andere functies.

Downloaden maar

Als mensen veilig digitaal op onderzoek uit zijn kunnen alle bovenstaande suggesties nog steeds een stapje te ver gaan. Een alternatief bieden is ook dan nog mogelijk. Bijvoorbeeld uitgebreide informatie in de vorm van een download of juist iets wat je zult mailen. Denk aan een uitgebreid werkschema, wat leuke cases of de white paper over het HR systeem dat er is. In ruil voor een e-mailadres kun je het allemaal krijgen. En vanuit daar kun je natuurlijk nog even kort mailen en voilá: het contact is daar.

Volg ons dan maar

Simpel, maar effectief. Zorg dat ze je social kanalen gaan volgen. Als je namelijk kijkt wie je volgt heb je ook een groot gedeelte van je potentiële kandidaten te maken. Hoe krijg je ze dan te volgen? Door aan te geven wat ze kunnen vinden op je social profielen:

  • Zien hoe we samen sporten? Check onze instagram stories
  • Rondleiding door het pand? Bekijk onze laatste video op LinkedIn
  • Zien hoe we echt zijn? Volg onze BeReel

Kortom, denk out-of-the-box en bied alternatieven voor de solliciteer direct knop. Want alleen dan ben je in staat op een laagdrempelige manier met kandidaten in contact te komen.