see think do care
Er zijn tal van marketingmodellen, maar een daarvan zie je vandaag de dag steeds vaker terugkomen. Het see-think-do-care model. Opgesteld door een team van specialisten van Google wordt dit een nieuwe norm binnen marketing. Ook vanuit RAFT gebruiken we de invulling van dit model als standaard bij lead generatie of recruitment marketing

See Think Do Care vs. AIDA

AIDA is gesneden koek voor alle marketeers met een opleiding in die hoek. Het grootste verschil tussen beide modellen is dat er in het AIDA geen care-fase zit. Of anders gezegd: er wordt geen rekening gehouden met het creëren van merkambassadeurs in de marketingmix. Vandaag de dag hebben mensen om ons heen steeds meer invloed op wat wij doen of kopen. Dus het wordt steeds belangrijker om hier wél rekening mee te houden.

Het grote gevaar

Wat we met z’n allen doen is focussen op de do-fase. Oftewel we pushen onze doelgroep tot conversie. Koop iets bij mij. Word mijn nieuwe collega. Vul ons contactformulier in. Logisch want daarmee behaal je resultaat. Echter vergeten we daarmee dat een doelgroep veelal eerst opgewarmd moet worden en zich moet herkennen in een probleem, alvorens je met een oplossing kan komen. Het opwarmen middels probleemherkenning gebeurt in de see en think-fase.

Conversie percentages groeien tussen de 50% en 400% op opgewarmde bezoekers.

Vacature marketing strateeg Door Roy de Kok

De grote kans

Neem bezoekers bewust mee in de verschillende fasen. Laat iemand interactie zien op een naamsbekendheid video. Klikt iemand op een informatief blog-artikel. Liket iemand je social post over hoe is het om bij jouw bedrijf te werken. Target die mensen dan in de volgende fase. Dit is een stukje doelgroepen opbouwen via Google Analytics en Google Tag Manager. Klinkt heel technisch, maar voor marketeers is dit geen moeilijke opgave.

De volgende stap is dus bezoekers die opgewarmd zijn te retargeten met meer conversie content. Conversie percentages groeien tussen de 50% en 400% op opgewarmde bezoekers. De doorlooptijd duurt wat langer, maar het totaalbudget wordt hiermee dus veel effectiever ingezet.

Externe touchpoints

Vaak redeneren we vanuit touchpoints op de eigen website. Een belangrijke touchpoint is echter de eigen social media. Indien je jouw doelgroep via social media wilt bereiken dan kun je daar ook doelgroepen opbouwen. Experimenteer eens met een call to action binnen het platform zelf. Bijv. een advertentie op Instagram met een teaser video die doorlinkt naar de Instagram post met de volledige video. Vervolgens bouw je een doelgroep op Instagram met kijkers van de volledige video en die retarget je weer naar de website. Je zal zien dat je plots veel meer bezoekers naar je website krijgt omdat je iemand op social media opwarmt, het platform waar jouw doelgroep op dat moment al zit en blijft.

Een voorbeeld uitwerking met de grootste kansen zie je in onderstaande afbeelding:

see think do care

Aan de slag

Wat helpt bij het opstellen van dit model is om de invulling op een canvas te doen. Hiervoor hebben wij een template opgesteld en is hier gratis te downloaden.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van de ideale customer journey? Neem dan gerust contact met ons op. Wij hebben veel ervaring hiermee en kunnen je heel goed op weg helpen.