RAFT Online Marketing | Dordrecht

Oktober en november zijn de maanden dat vele marketing managers weer aan de slag gaan met budgetten en plannen voor het komend jaar. Een online marketing plan blijft vaker in de kast liggen dan dat het uitgevoerd wordt. Hoe zorg jij er voor dat jouw marketingplan wél uitgevoerd wordt?

In deze blog neem ik je mee in mijn ervaring en geef 4 tips om je plan wel in de praktijk te brengen. Meer weten over het opstellen van je plan? We hebben ook een blog geschreven met 5 tips voor een concreet online marketing strategie. Liever beeld in plaats van tekst? Check dan snel onderstaande video waarin ik het uitleg:

Tip 1: Maak subdoelen

Dat je doelen SMART moet maken is inmiddels wel gesneden koek. Maar dit blijven vaak hoofddoelen. Een eindpunt voor over 12 maanden. Maar op welke momenten ga je tussentijds toetsen? Houd je rekening met seasonality? Welke doelgroepen hebben specifieke behoeften?
Allemaal vragen die je uitstekend in een subdoel kan verwerken. Hiermee creëer je behapbare online marketing doelen, oftewel kleine bricks. Die zijn al een stuk eenvoudiger te implementeren dan dat grote online marketing plan.

Voorbeeld: In december willen we op 100 sales staan, dus in Q1 moeten we op 25 staan. Klinkt logisch maar ik heb nog nooit een bedrijf gezien dat een vlakke lijn aan sales scoort. Een marketingaanname, die een salespersoon veel scherper kan neerzetten omdat hij uit ervaring weet wanneer de topmaanden voor sales in de branche zijn. Haak de salespersoon dus aan, als je aan de slag gaat met de plannen.

Tip 2: Zorg per brick voor de juiste specialisten

Heb je een online marketing doel? Zorg dan dat je online marketing specialisten aanhaakt. Klinkt logisch, maar doe je dit in de praktijk ook echt? Vaak doen we aannames op basis van het einddoel. In het voorbeeld hierboven zie je de waarde bij het maken van de plannen. Maar ook bij de implementatie heb je de juiste specialisten nodig.

Wat wij vaak organiseren zijn samenwerkingsdagen. We reserveren een dagdeel en op dat moment zijn alle specialisten in dezelfde ruimte aanwezig. Zowel online marketing specialisten vanuit RAFT als marketeers vanuit de opdrachtgever. Samen maken we de meters om de gestelde subdoelen te behalen. Door alles wat er gedaan wordt ook nog eens bespreekbaar te maken leren we van elkaar, wordt het eindproduct nog beter en maken we concrete meters.

RAFT online marketing specialisten

Tip 3: Werk in een cyclus

Bedenk – Implementeer – Meet – Stel bij

Op een samenwerkingsdag kom je tot “Bedenk” en “Implementeer”. Op een volgende dag moet je starten met het meten en bijstellen. Je hebt iets bedacht en geïmplementeerd. Nu is het zaak om de resultaten te bekijken. Te bespreken. En bij te stellen. Marketing is geen exacte wetenschap dus je zult moeten testen. Dit kan heel simpel door met elkaar verbeteringen te bedenken. Maar probeer ook eens een A/B test uit. Bijvoorbeeld 2 verschillende buttons, of 2 verschillende afbeeldingen bij een product. Dit is allemaal vrij eenvoudig te regelen en geeft je superveel inzicht. Maar nog leuker: je ziet verschil in resultaat. En dat is verslavend.
Hiermee maak je de cyclus ook leuk voor iedereen. Hang kleine prijsjes aan de testen waarbij iedereen zijn of haar voorkeur opgeeft.

Je moet van je fouten leren, maar zeker ook van je successen. Dat is minstens zo belangrijk

Door Roy de Kok

Tip 4: Waak voor de waan van de dag

Het grootste gevaar vandaag de dag. Overal is afleiding. Mail, Social, Whatsapp, Skype, Teams, etc. etc. Heb je hier ook last van? En bedenk je vaak aan het eind van de dag: Ik heb het heel druk gehad maar wat heb ik nu echt concreet gedaan?
Blok dan delen in je agenda en ga aan de slag met jouw subdoelen. Dit kan individueel om in een team op een samenwerkingsdag. Wees hard voor jezelf. Focus enkel op dat doel en laat je niet afleiden.