Onlangs plaatste RTL Nieuws een artikel dat deze krapte nog wel even aan blijft houden. Hoe kan je toch zorgen voor de juiste aanwas in kandidaten? Steeds vaker krijgen wij de vraag om te helpen met het advertised inzetten van vacatures via platformen als bijvoorbeeld LinkedIn.
We bieden hiervoor 2 opties aan:
- Vacatures promoten
- Employee journey inrichten
Werk, werk en nog eens werk. Dat is politiek altijd de gedachte geweest. Maar nu neemt de vergrijzing toe
Vacatures promoten
Is de doelgroep van jouw vacatures actief op LinkedIn? Dan kan het lonen om ze met jouw vacature te prikkelen via een advertentie. De nadruk ligt op prikkelen. Je wilt niet alles weggeven, maar iemand wel enthousiast maken voor de functie. En nee, simpelweg wat harde euro’s tegen een vacature aangooien werkt niet meer.
Binnenkort delen we onze ervaring hiermee inclusief tips voor betere resultaten. Houd onze LinkedIn-pagina in de gaten voor deze vervolg blog.
Employee journey
Steeds vaker gaan wij aan de slag met het inrichten van een volledige employee journey als onderdeel van de dienst recruitment marketing. Op basis van het see-think-do-care model hebben we hier een variant op ontwikkeld om jouw doelgroep aan te spreken in verschillende fasen met verschillende boodschappen, op de platformen waarop jouw doelgroep actief is.
Stap 1 is altijd het bepalen van de doelgroepen in verschillende persona’s. De doelgroepen kunnen variëren van de wenselijke medewerker zelf, maar ook beïnvloeders van diegenen zoals een partner of ouders.
Wie wil jij graag als medewerker hebben? Wat zijn eigenschappen en kenmerken van deze persoon? Welke pijnpunten ervaart hij in zijn arbeidsleven en wat wordt als overwinning gezien? Allemaal vragen om een beeld te krijgen van de perfecte doelgroep. Deze vragen wil je graag beantwoord zien in de employee journey, in de kanalen waarop de doelgroep actief is. En nee dit betekent niet dat je op Instagram je vacatures moet promoten. Maar hier kun je wel heel goed je employer brand promoten.
Employer Brand
Een hippe term, maar vandaag de dag steeds belangrijker. De nieuwe generatie beroepsbevolking: Millenials en GenZ. In 2025 is dat meer dan 60% van de beroepsbevolking. Een belangrijk getal om te beseffen, want deze doelgroep is opgegroeid in een heel ander leefklimaat dan het huidige meerendeel van de beroepsbevolking.
Deze doelgroep vind het belangrijk om bij een werkgever te werken die bij hen past. De in te vullen vacature is bij 10 andere bedrijven ook in te vullen. Je zal dus een sterk merk online moeten hebben om deze doelgroep aan te spreken.
In de employer branding fase creëren we positieve associaties bij de doelgroep over jouw bedrijf. We houden rekening met de sterkte eigenschappen van specifieke platformen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van Reels op Instagram met een look-a-like medewerkers tov de doelgroep. Een onderdeel dat sterk in opkomst is op dit platform.
Op basis van de getoonde interactie in de employer branding fase starten we met gerichtere targeting met vacatures. Dus eerst werken een aan likeable merk met likeable medewerkers en vervolgens pas die vacature pushen.
Deze aanpak hebben we met succes ingezet voor o.a. AENC en Lamb Weston. Check hier de case met resultaten van AENC.
Met deze aanpak boeken we hele mooie resultaten. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vooral contact met ons op!