Raft samenwerken
De salesfunnel is onderdeel van een volledige Customer Journey.

Hier schreef ik ook al een stukje over het inrichten van een salesfunnel. Tijd om hier dieper op in te gaan met praktische tips en voorbeelden. Het optimaliseren van een funnel begint uiteraard met het inzichtelijk maken van data.

Richt je funnel in je webanalyse tooling in

Of je nu Google Analytics, Adobe Analytics, Piwik, KissMetrics of andere analyse tooling gebruikt. Het belangrijkste is dat je in die tool een funnel inricht. Dit is altijd maatwerk en zul zelf moeten doen of in samenwerking met je online marketing bureau.

Om dit in te richten zul je moeten starten met het doorlopen van het online salesproces als klant. Noteer alle (verplichte) stappen die een potentiƫle klant moet doorlopen. Zoals:

Product overzicht > Product detail > Winkelmandje > Persoonlijke gegevens > Betalen > Bestelling afgerond

Elke stap heeft een unieke URL of een unieke actie om verder te komen bij de volgende stap. Je ziet steeds vaker one-page-checkouts. Hierin zijn de laatste 3 stappen gecombineerd tot 1 pagina. Maar je doorloopt als consument nog steeds deze 3 stappen. Ze staan alleen op dezelfde pagina.

Zet elke stap in je webanalyse tool en start met verzamelen van data. Deze tools zullen informatie verzamelen vanaf het moment dat je het inricht dus je zult vanaf nu even geduld moeten hebben.

Events instellen

Events of gebeurtenissen is een aanduiding voor een stap in het proces dat geen unieke URL heeft. Bijvoorbeeld bij de one-page-checkouts of het bekijken van een filmpje in een van de stappen. Maar ook het aanvragen van een offerte kan via een event gemeten worden.

Check dus of je van al je stappen in de funnel een uniek URL hebt of niet. Heb je dit niet, dan zul je dit met events op moeten lossen.

Inzicht in formulieren

Ergens in de funnel kom je altijd op een invulformulier uit. Welke gegevens heb je echt nodig en welke zijn nice to have. Met een tool als hotjar kun je relevante data ophalen over hoe gebruikers door jouw formulieren navigeren. Per invulveld zie je bijvoorbeeld de invultijd en afhakers. Mooie data om dus kritisch naar je nice to have velden te kijken. Maar ook de need to have veld onder de loep te leggen. Indien je een wachtwoord aan moet maken. Hoe simpel is dat dan?

Verbeter je funnel op basis van de data

Je hebt nu bezoekers per stap en inzicht in hoe eenvoudig bezoekers door je formulieren navigeren. Nog belangrijker dan bezoekers per stap is het uitvalpercentage per stap.

Voorbeeld: 100 bezoekers winkelmandje 50 bezoekers persoonlijke gegevens 2 bezoekers betalen 1 bezoeker bestelling afgerond

In dit voorbeeld heb je een uitvalpercentage van 96% op de stap van persoonlijke gegevens naar betalen. Immers 48 van 50 haken hier af. Het lijkt er dus op dat de bezoekers hun weg niet weten te vinden vanaf deze stap.

Het is nu zaak om hier oplossingen te zoeken. Onderzoek de volgende vragen:

  1. Komen bezoekers door het formulier?
  2. Welke velden in mijn formulier zijn blocking?
  3. Wat toon ik op de persoonlijke gegevens pagina?
  4. Is deze pagina goed leesbaar, ook op mobiele devices?
  5. Is de vervolgpagina goed bereikbaar, ook op mobiele devices?

Door heel gericht op zoek te gaan naar het afhaakmoment kun je verbetering doorvoeren.

A/B testen

Indien je alle grote afhaakmomenten al hebt aangepakt dan is het tijd om te gaan A/B testen. Hiermee kun je kleine conversieverbeteringen doorvoeren. Denk aan:

  • kleur van de doorklikbuttons
  • teksten om vertrouwen te scheppen
  • afbeeldingen
  • weergave op mobiele devices

Houd rekening met mobiele devices

Je hebt het hierboven al een aantal keer terug gezien maar toch vergeten we vaak om dingen anders te doen voor mobiele bezoekers. Een responsive website zien we nog te vaak als schaalbare website. Het wordt ontwikkeld op een groot scherm terwijl de gebruiker op een klein telefoontoestel er doorheen navigeert.

Het aandeel van bezoekers en bestellingen op mobiele devices gaat echter steeds sneller omhoog. Veel webshops zien inmiddels dat meer dan de helft van de orders al via een mobiel device is gedaan. Kortom genoeg reden om dit heel gericht te bekijken en te optimaliseren.

Hulp bij het optimaliseren van je salesfunnel nodig?

Ben je op zoek naar een expert, neem dan contact met ons op of lees onze aanpak in de klantcase van GoBright. Uiteraard kunnen we hier ook mee aan de slag om te zorgen dat er meer klanten goed door jouw funnel heen komen.